گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن (بازی‌سازی)، هنر تعبیه کردن مکانیزم‌های بازی در فضاهایی است که به صورت پیش‌فرض برای بازی طراحی نشده‌اند. به عبارتی دیگر گیمیفیکیشن استفاده از ابزارها و مکانیزم‌های بازی برای درگیر کردن افراد در خارج از محیط بازی است.
در این اینفوگرافیک ترندها یا تاثیرات گیمیفیکیشن در eLearning بررسی می‌شود:

هدف اصلی از گیمیفیکیشن تاکید بر جنبه‌ و انگیزه‌های انسانی در همه فرایندها است. یعنی همه سیستم ها با طراحی انسان-محور بهینه شوند.

مزایای گیمیفیکیشن در eLearning

🔹 ایجاد انگیزه
🔹ایجاد تعامل با دانش‌پذیر
🔹افزایش بقا (ماندگاری) یادگیری
🔹بازخورد عملکرد
🔹افزایش بهره‌وری

گیمیفیکیشن به صورت گسترده در حوزه‌های زیر کاربرد دارد: بانکداری، کسب‌ و کار، پزشکی، سلامت، رواشناسی، کلاس درس، بازاریابی، خدمات، فروش، گردشگری، آموزش و...

آموزش گیمیفیکیشن با فریم ورک اکتالیسیس

فریم ورک اُکتالیسیس (Octalysis)  نتیجه تحقیقات فراوانِ معروفت‌ترین متخصص گیمیفیکیشن در جهان، یعنی یوکای چو است. فریم ورکی که می‌توان با آن، تکنیک‌های مختلفی که یک سیستم را سرگرم کننده می‌کند، تحلیل کرد و برای آن استراتژی ساخت.

توجه داشته باشید: مزیت اصلی گیمیفیکیشن، افزایش تعامل (Engagement) کاربر است. 

تکنیک های گیمیفیکیشن

به عنوان مثال، مهمترین تکنیک‌های گیمیفیکیشن در طراحی رانه Development & Accomplishment  که ساده‌ترین رانه برای طراحی است:
1. Progress Bar (نوار پیشرفت)
2. Badges (نشان‌ها یا مدال‌ها)
3. Status Points (وضعیت امتیازات)
4. Leader Board (جدول نتایج، رتبه بندی)

توجه داشته باشید: مزیت اصلی گیمیفیکیشن، افزایش تعامل (Engagement) کاربر است. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *